måndag 10 september 2012

Hönökakor

Jag jobbade med Sara.

Vi satte på ungnen, hällde jästen i en bunke samtidigt som vi smälte margarin och blandade med mjölk till ett degspad. Vi hällde degspadet över jästen och blandade ihop. Vi tillsate salt, sirap, rågsikt och vetemjöl inan vi blandade ihop, lät det jäsa i 10 min. Vi knådade i bakpulver, delade degen i två och lät jäsa i ytligare 10 min. sedan kavlade ut på bakplåtspapper, naggade, och satte in i ugnen.

Bedömning: det gick bra och det var gott så dom får 6/10

Eftersysslorna var att plocka ur diskmaskinen och diska.

Jag har lärt mig baka hönökaka.

Vi ändrade jäs tiden från 15 t. 10 min.

Recept:

Ungnen - 300°
Ingridienser:

25 g jäst (2tsk torr)
1 msk margarin
2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 msk sirap
3 dl rågsikt
2 1/2 - 3  dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Gör så här:

Smula/häll jästen i en bunke, smält margarinet och tillsätt smöret och värm till fingervarmt (37°) altenativt 45°, häll deta över jästen. Rör om med en trägaffel så att jästen löses. Tillsätt salt, sirap och rågsikt - rör om. tillsätt mjöl och arbeta in. Låt degen jäsa i 15 min. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Strö bakpulver över degen och arbeta in, forma till runda bollar, låt jäsa i 15 min. kavla ut ca: 1/2 cm tjock, nagga och sätt in i ugnen i 3-5 min. Låt svalna på ett galler med bakhanduk över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar