tisdag 18 september 2012

Hälsobullar

Idag jobbade jag med Rasmus.

Vi smälte margarin, och blandade i mjölk och värmde upp till 45° (hade lite problem ett tag då vi fick upp temperaturen i 51° så vi fick kyla ner den igen.) Undertiden mätte vi upp jäst i en skål innan vi hällde över degspat, vi blandade och tillsate sirap och salt. Fortsate blanda och rörde ner mjölen och rågsakerna. Vi lät det jäsa i 10 min. Bakade ut och formade la på en plåt. Vi lät degen jäsa i ytligare 10 minuter och satte sedan i i ugnen i 10 min. Vi diskade upp och torkade av borden. Vi ändrade receptet genom att inte ha i kummin. Bullarna blev jätte goda. fast jag mosade en.

Recept: 

12 st
ugn: 225°

Ingredienser: 

25 g margarin
2 dl mjölk
25 g=2 tsk jäst
2 krm salt
1 msk sirap
ev 2 tsk kummin
1/2 dl rågflingor
1/2 dl rågkross
2 dl rågsikt
2 - 2 1/2 dl vetemjöl

Gör så här:
° Smält margarinet i en kastrull.
° Tillsätt mjölken och värm till 37° resp. 45°
° Smula/häll jästen i en bunke. Häll över degspat, rör med en träsked.
° Tillsätt salt, sirap och ev. kummin.
° Tillsätt rågflingor, rågkross, rågsikt och vetemjöl, arbeta degen tills den släpper bunken.
° Låt jästen jäsa i 10 min.
° Ta upp degen på ett bakbord arbeta tills den är smidig och släpper bakbordet utan mjöl.
° Dela degen i två och rulla ut till längder.
° Dela varge längd i 6 bitar rulla till runda bullar och lägg på en plåt.
° Låt bullarna jäsa mellan 10 min och en halvtimme.
° Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca: 10 min.
° Låt bullarna kallna på ett galler med en bakduk över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar