fredag 31 augusti 2012

Blodtryck och puls


Material:


° Blodtrycksmätare med pulsmätning


Så här gick jag tillväga:

Jag satte blodtrycksmätaren på armen medan jag vilade, sedan gick jag en rask runda och mätte igen. Mina "Labbkamrater" gjorde samma sak


Hypotes:

Blodtrycket blir nog högre när man rör på sig, för när man anstränger sig slår hjärtat snabbare.

Resultat:

Vilopuls: 63
Puls efter 10 min rask gång: 89
Blodtryck vid vila: 90/59
Blodtryck efter 10 rask gång: 157/156

Slutsats:

När man rör sig pumpar hjärtat fortare och då höjs både blodtrycket och pulsen.



° Det "höga" blodtrycket mäts när hjärtat pumpar ut blodet.
   Det "låga" blodtrycket mäts då hjärtat vilar.

° Normalt blodtryck är ca: 120/80 - 130/90

° Det var lite konstigt att mitt undre och övre blodtryck är nästan lika högt.

2 kommentarer:

  1. Bra analys och reflektion på att ditt undre tryck verkar konstigt! Vad kan gått snett? Vad kan det bero på?

    SvaraRadera
  2. jag vet faktiskt tor att det förmodligen blev fel under mätningen kanske för att "kudden" satt för löst?? tycker inte denna labutvärdering blev så bra häller.

    SvaraRadera